מכירים את זה שאתם נתקלים בראשי תיבות חדשים, באנגלית ואפילו בעברית – ואין לכם מושג מה זה, מה שגורם לכם להרגיש זקנים ממש (חוץ מראשי תיבות צבאיים. את זה לעולם לא נבין).

קבלו את המושג S.T.E.A.M – ראשי תיבות של Science, Technology, Engineering, Arts & Math – מדע, טכנולוגיה, הנדסה, אמנות ומתמטיקה. המושג הזה מתייחס לגישה ללימוד התכנים הללו באמצעות משחק. אנחנו לא מדברים על הרצאות על בניית גשרים תלויים, פתרון סינוסים (מבחינתנו, הם קיימים רק באף ובמצח, לא עלינו) או בטיל שיתחרה בזה של ג’ף בזוס בהגעה לירח, אלא על מושגי יסוד או רעיונות בסיסיים, שהילדים נחשפים אליהם בצורה כיפית.

S.T.E.M מתייחס לאותה גישה – רק בלי החלק של ה Arts, שאנחנו אישית מאוד מאמינים בו. חשיבה יצירתית היא הבסיס לפתרון בעיות, לחדשנות ולחשיבה ביקורתית. זה יכול להיות משחק בסיסי כל כך שאתם גם ככה עושים עם הילדודס שלכם, כמו שפיכה של מים מכלי אחד לשני בזמן האמבטיה, ערבוב צבעים ליצירת צבעים נוספים, ללמד לקרוא שעון, וכל פעולה או משחק שמאפשרים הבנה של סיבה ותוצאה, תוך כדי דרך עידוד חשיבה יצירתית, קבלת החלטות ופתרון בעיות. זו הדרך שלכם להכין את הילדים למאה ה- 21, לסביבה טכנולוגית יותר ויותר, ולהקנות להם כלים אמיתיים לחיים, כבר מגיל צעיר.

 

בכל גיל יש כמובן את הערכים והדרכים המתאימות לפיתוח המיומנויות האלה, ואנחנו מוכנים להתערב שאתם כבר עושים איתם את הרוב. הנה כמה היילייטס, בחלוקה לפי גילאים:

 

גילאי 2-3

גיל ה”למה? למה? למה?”. לפני שאתם משתגעים, זו הזדמנות לשנות את קו המחשבה שלכם ולאפשר ל”למה-איסטים” לשאול כמה שיותר, לחקור כמה שיותר – אבל גם לתת להם הזדמנות לפתור בעיות ואפשרויות יצירה כדי לבטא את הרעיונות שלהם.

ערבוב צבעים כדי לצייר את צבעי השלכת

התבוננות על דברים באמצעות זכוכית מגדלת

חלוקת פריטים קטנים לקטגוריות – למשל צעצועי פלסטיק בחלוקה לפי צבעים, או לפי חיות יבשה וים

הבנה של שינויים – בסביבה ובעצמם. הטבע המשתנה לפי עונות השנה (עד כמה שאפשר, בכל זאת חום אימים רוב הזמן), תמונות שלהם כשהיו קטנים יותר ודיבור איתם על איך גדלו – ואפילו תמונות שלכם. כן, גם אמא ואבא היו פעם ילדים!

שינוי של חומרים – אפיית עוגה יחד. מדהים איך קמח, חלב וביצה, כשמערבבים אותם יחד, יוצרים משהו אחר!

 

גילאי 4-6

הבנה של מחזור החיים של הצמחים סביב, מזרע לפרח – קחו את הגרעין של האבטיח שחתכתם (זוכרים שפעם היו הרבה יותר גרעינים??), ויחד עם הילדים שיתלו אותו באדמה. תנו להם להשקות את הגרעין ולראות את כל תהליך הגדילה של הצמח. ההבנה הזו של מה נדרש לצמח, נכונה גם לגבי בעלי חיים – וגם לגבי בני אדם. איך אנחנו גדלים, מה הגוף שלנו צריך?

שינויים – מה קורה כשמקפיאים מים, ומה קורה כשמחממים אותם? כל חומר יכול לעבור שינוי, והאם השינוי הוא הפיך או לא? (עצה אישית: אל תתנו להם דברים ממש ממש ממש יקרים לכם כדי להדגים “בלתי הפיך”)

הבנה של איך חלקים קטנים יכולים ליצור כל פעם משהו גדול אחר, ולהתפרק מחדש לחלקים. מוכר לכם? הי לגו, מגנטים וקש-קשים!

הבנה של כוחה של הרוח ואיך היא יכולה להזיז דברים. עפיפונים ומטוסי נייר למשל.

הבנה של אור ומה קורה כשמניחים משהו בדרכה של אותן קרני אור – למשל, משחקי אור וצל.

 

גילאי 7-9

איך עורכים מחקר כדי לענות על שאלות שהם עצמם שואלים – כולל כלים דיגיטליים

ואם כבר כלים דיגיטליים – הבנה בסיסית של גבולות והתנהגות במרחב הדיגיטלי (אתם צריכים להיות שם עם אצבע על הדופק. כולל מה עושים עם הפרסומות ביוטיוב, שלא קשורות לתוכן שהם צופים בו)

חשיבה יצירתית לפתרון בעיות

הבנה של יחידות זמן (שעה, דקה, שניה)

 

 

כמובן שגישה זו ממשיכה עד גילאים מאוחרים יותר, וחשוב להמשיך ולטפח את הסקרנות, היכולות והחשיבה.

בנתיים, אנחנו שמחים לספר לכם על כמה צעצועי S.T.E.A.M לגילאים שונים, שתוכלו למצוא אצלנו באתר:

 

ערכת משחק תיאטרון צלליות – גילאי 3 ומעלה. דרך נהדרת להתנסות במשחקי אור וצל, ומה קורה כששמים חפץ/ יד/ כל דבר מול מקור אור

 

 

גראפיטייפ – מקרן גאוני לגילאי 5 ומעלה. מעתיקים דמות או יוצרים אחת בטוש מחיק, מקרינים אותה על הקיר ומדביקים על ההקרנה וושי-טייפ. אמנות מקורית בצד התנסות באור וצל, ומה קורה למשל כשמקרבים את המקרן לקיר או מרחיקים אותו

 

 

קוביות פרצופיות– ערכת קוביות עץ בצורות שונות עם הדפסי פרצופים וצורות. משחק נהדר החל מגילאי שנה וחצי ומעלה לפיתוח מיומנויות שונות ורלוונטיות לכל גיל.

טה-דה! משחק קרקס לגילאי 3 ומעלה – עבודת מוטוריקה עדינה במקביל להתנסות בכל הקשור לשיווי משקל ואיזון

 

 

תמונה ראשית: Photo by Jelleke Vanooteghem on Unsplash

 

 

 

 

 

קטגוריות:
המלצות