עיצמו את העיניים ודמיינו שאתם בבריכה. המים קרירים ונעימים, ואתם צוללים פנימה אל תוך השקט, רק כדי לצאת שוב אל מעל המים לאחר כמה שניות, ולנשום עמוק. עכשיו פיקחו עיניים ותיזכרו שאתם ואנחנו אולי בבית מול המחשב או הטלפון, אבל נכון שהרגשתם את היכולת של המים להרגיע את הגוף? אנחנו יודעים גם איזה “פרטנר מעולה” הם המים אם רוצים קצת יותר “להשתולל” – וזה נכון גם לילדים ולתינוקות.

ימי אוגוסט האחרונים, החום ומגבלות התו הירוק מאתגרים אותנו לחפש את השקט בתוך הבית, והגיע הזמן להרים את קרנה של האמבטיה! אם נסתכל על זמן האמבטיה שלא כעל מטלה שיש לעשות לפני זמן ההשכבה, נוכל להפוך את הזמן הזה לזמן איכות אמיתי. אתם הרי לא תתקרבו עם הטלפון הסלולרי למים כך שאתם בתשומת לב מלאה לילדה או לילד שלכם. כשהם גדולים יותר, זה זמן מצויין לשיחה, להמציא סיפורים מצחיקים, או לשיר יחד. כשהם קטנטנים יותר, זה זמן לתת להם ליהנות בצורה רגועה מקסם המגע של המים, מטפטופים נעימים, ומסביבה רכה ועוטפת.

אנחנו באמת מאמינים בכוחם של המים ליצור את זמן הקסם הזה, ויותר מכך – להיות סביבה טיפולית ממש, גם באמבטיה הביתית. לשם כך יצרנו קשר עם מרב הדר פרומר – פיזיותרפיסטית ומטפלת בכירה במים עם 28 שנות ניסיון בטיפול בילדים, ומרצה בכירה בתחומי הידרותרפיה בארץ ובעולם, כדי לשאול שאלות ולקבל כמה טיפים:

 

 

מה זה וויסות חושי ומה זה ליקוי בוויסות חושי?

התפתחות היא תהליך שמתרחש לכל אורך החיים ומחייב תאום בין כל מערכות הגוף כולל החושים.

התהליך של קליטת מידע מהגוף והסביבה באמצעות מערכות התחושה ועיבודו לצורך הסתגלות רגשית ופעולה מותאמת נקרא “וויסות חושי” או “אינטגרציה סנסורית” (דר ג’יין איירס).

האינטגרציה הסנסורית חיונית מאד לכל תהליכי ההתפתחות – למידה, וויסות רגשי, תנועה, פעילות יומיומית, התנהגות ומעורבות חברתית.

המידע התחושתי שהילד מקבל מהסביבה מאפשר לו לבחור בפעולות הנכונות לשם הלמידה וההתפתחות.

כאשר הוויסות התחושתי תקין יכול הילד לסנן גירויים שאינם חשובים לתפקוד שלו ולהתייחס ולהגיב אך ורק לגירויים הרלוונטיים לצרכיו באותה עת.

עבור ילד עם ליקוי בוויסות החושי גירויים אשר ילדים אחרים לא רואים בהם קושי או הפרעה, מהווים גורם מכשיל שהוא אינו מסוגל לווסת את עוצמת תגובתו אליו. דבר זה גורם לתגובות התנהגותיות לא מותאמות כגון:

רגישות יתר: הגירויים החושיים נחווים על ידי הילד כלא נעימים וגורמים לרגישות גבוהה לסביבה, אי נוחות, חוסר שקט ובכי או הימנעות.

תת רגישות: קליטת הגירויים במערכת העצבית של הילד נמוכה והוא נזקק לרמת גרייה גבוהה על מנת להיות פעיל ומעורב בסביבה. הילדים נראים חסרי מוטיבציה ושקטים.

 

איך בעצם הטיפול מאפשר איזון בליקוי הזה?

חשוב שהטיפול ייעשה על ידי מטפל מיומן (בדרך כלל מרפאים בעיסוק) בשיתוף עם ההורים, בני המשפחה והמסגרת החינוכית. חשוב להתחיל בטיפול מוקדם ככל הניתן.

בטיפול חושפים באופן מווסת והדרגתי את הילד לגירויים החושיים מחיי היומיום כגון התלבשות, אכילה ומשחקים ועל ידי כך הוא לומד להסתגל אליהם ולהגיב אליהם בצורה מתאימה. (“דיאטה סנסורית”).

חשוב גם להתאים את הסביבה ככל הניתן לקשייו של הילד על מנת למנוע ממנו את התסכולים ולאפשר התנסויות וחוויות חושיות קלות יותר.

 

מה היתרון (אם קיים) בעבודה בתוך סביבת מים?

העבודה במים החמים העוטפים את הילד יחד עם תחושת ההקלה במשקל, מספקים לו גירוי עמוק ואחיד בכל גופו ומאפשרים חוויה מרגיעה לביצוע פעילויות מותאמות. המטפל מספק לילד גירויים מתאימים – מגע נעים, תומך, מספק תחושת ביטחון.

 

האם טיפול במים יעיל גם לטיפול בבעיות קשב וריכוז? האם לילדים על הספקטרום האוטיסטי?

כמובן. גם ילדים אלו סובלים מהפרעה כלשהי בוויסות החושי שלהם בנוסף לקשיים אחרים ולכן נהנים מתכונות המים לקידום יכולתיהם. מחקרים שונים מצאו כי טיפול הידרותרפי שיפר תפקודים בתחומי התנהגות חברתית, משחק, פעילויות היומיום ועוד בקרב ילדים אלו.

 

 

האם יש תרגילים/ פעולות שאפשר לעשות באמבטיה בבית?

בהחלט. שהייה באמבטיה מספקת לילד את האפשרות להרגע, לחוש את החמימות והמגע של המים ולהתנסות בתנועתיות מווסתת.

לילדים עם תת גירוי – ניתן לגרות ולהגביר תחושה על ידי השפרצה, תנועות מהירות כמו מחיאת כפיים בתוך המים, שטיפת הפנים באופן עצמאי עם הטוש ועוד.

לילדים הסובלים מגירוי יתר כדאי לאפשר ישיבה במים בעומק אשר עוטף את מרבית גופם. הרטבת הפנים וחפיפת הראש צריכות להיות מאד עדינות ועדיף עם כלי מים ולא עם טוש.

על תמיכת ההורים להיות רכה ככל הניתן. עטיפה במגבת רכה וגדולה עם חיבוק מלא תגרום לוויסות חושי מתאים לכל הילדים והכי חשוב, לאפשר לילדים להנות מהמים ולאהוב את השהייה בהם.

 

למידע נוסף, מוזמנים להכנס למאמר המלא בנושא

 

 

 

 

 

 

 

 

קטגוריות:
פינת התכל'ס