המונחון: מושגים שצריך לדעת על התפתחות תינוקות

מילים גדולות שכדאי להורים טריים להכיר (עם הסברים פשוטים וידידותיים)

כשנכנסים להריון, הסביבה מצפה מההורים להכיר מונחים חדשים, תוך רגע. מי נולד עם הידע שיש ג-ם אמבטיה שבה רוחצים את התינוק וגם אמבטיה לעגלה? אף אחד. ובכן, אחרי שהתינוק נולד, כמות המונחים שכדאי להכיר רק הולכת וגדלה, אז באנו לעשות לך סדר עם כמה מונחים שיעזרו לך להעניק את המיטב לבייבי שלך.

מוטוריקה

שליטה בתנועות הגוף | תינוקות רכים לא נולדים עם היכולת להושיט יד לעבר צעצוע, למשל. המוטוריקה היא זו שמאפשרת למוח שלהם “לשלוח פקודה” ליתר חלקי הגוף ולבצע פעולות שונות – מהושטת יד ועד זחילה.

פלאנר לתינוק

יומן לתכנון סדר היום של התינוק | כשחיים עם תינוקת או תינוק קטנטנים, קשה לעקוב אחרי היום יום, זו בדיוק הסיבה שבגללה אפשר למצוא כיום מבחר פלאנרים שעוזרים להשתלט על סדר היום של התינוק – מהשינה ועד להאכלה.

משטח פעילות

משטח שעליו אפשר להניח את התינוק, האוניברסיטה שלו וכן צעצועים | במשך שנים רבות היו מניחים תינוקות על שמיכה, במקרה הטוב, או על הספה, במקרה הפחות טוב; המודעות לצורך של התינוקות במשטח יציב, מבודד, בטיחותי ותומך עלתה בשנים האחרונות וכיום קיים מבחר רחב של משטחי פעילות. | טיפ למתלבטים: יועצות התפתחות ממליצות לבחור במשטח פעילות יציב שהתינוקת או התינוק לא “ישקעו” בו, הורים ממליצים לבחור במשטח שיהיה קל לנקות ;).

מוטוריקה עדינה

שליטה בתנועות כף היד | תינוקות נולדים עם שרירים קטנים בכף היד שישמשו אותם, כשיגדלו, כדי לתפקד בפעילויות יום יומיות – מלצייר ועד לכפתר כפתורים או לגזור. משחקי התאמה, השחלה ופאזלים מסייעים לפתח את המוטוריקה העדינה.

המערכת הווסטיבולרית

המערכת ששומרת על יציבות הגוף | זה לא מובן מאליו שאנחנו והתינוקות שלנו יציבים, וזה קורה, בין היתר, בזכות המערכת הווסטיבולרית שממוקמת באוזן הפנימית אך משפיעה על כל הגוף. היא לוקחת חלק לא רק ביכולת לשמור על יציבות אלא גם בתהליכי קואורדינציה בין העין ליד (שמאפשרים לפעוטות להרים חפצים, להרכיב פאזלים ועוד).

סנסו-מוטורי

סנסו = מוחי, מוטורי = תחושתי | התחום הסנסומוטורי כולל את המוטוריקה העדינה והגסה, מדילוגים והליכה ועד לכתיבה בעיפרון. כדאי לדעת: תינוקות לומדים על הסביבה באמצעות מגע ותנועה, משטח פעילות חיוני כדי להעניק להם קרקע בטוחה שממנה הם יחקרו את העולם, ילמדו כישורים חדשים ויפתחו את הכישורים הסנסו-מוטוריים שלהם.

 

קטגוריות:
פינת התכל'ס