כל מה שמיה לי רואה, היא מנסה להכניס לפה. את האוכל של הכלב השלט הבובות ואפילו את השער הראשי של לאישה היא כבר הספיקה לאכול. יום אחד, כשניגשתי לקטוף לה פרח בידיעה שהיא תחייך ואז תתן לו ביס, עצר אותי בבהלה אדם מבוגר ואמר לי שהפרח הזה יכול להרוג אותה.

להרוג?? אתה לא מגזים?? שאלתי.

הוא חזר על המילים בטון שעשה לי צמרמורת בכל הגוף.

ל-ה-ר-ו-ג.

קוראים לצמח הזה הרדוף הנחלים והוא נמצא כמעט בכל רחוב בישראל.

 

בזכות האיש הזה הפכתי קצת להמיולין מהמומינים, חקרתי וגיליתי שיש כמה צמחים שכל הורה לפעוט מוכרח להכיר. והנה הם כאן לפניכם, הרשימה שכל אבא,אמא, סבא, סבתא דוד דודה או אדם בישראל מוכרח להכיר:

 

הרדוף הנחלים – שיח נפוץ בנחלים, מאגרי מים וכמעט בכל רחוב בישראל. הפרחים שלו ורדרדים או לבנים וברגע שחלק מהצמח נפצע הוא מפריש שרף רעיל מאוד למערכת העיכול שעלול לגרום גם למוות.

תמונה

 

אזדרכת מצויה – חלק מנוף ילדותנו, נמצא כמעט בכל חורשה בישראל וכל החלקים של העץ רעילים, וריכוז הרעל נמצא בפירות הצהובים העגלגלים שלו. במקרה של בליעה יש חשש לשיתוק, הקאות ומצוקה נשימתית.

תמונה

 

קיקיון מצוי– שיח שמסוגל להגיע לגובה של כמה מטרים בודדים, העלים שלו בצורה של כף יד והרעל בתוכו רעיל פי 6000 (!!!) מציאניד. עלול לגרום למוות.

תמונה

 

דיכנפביה מנוקדת– צמח נוי נפוץ בבתים בתור פריט דקורטיבי, אבל מסוכן עד מאוד! העלים שלו ירוקים וגדולים ומכילים גבישי סידן ואנזים שגרום לצריבה בפה, ולילדים עד גיל חמש הוא עלול לגרום לנפיחות שיכולה להוביל לחסימה בדרכי האוויר העליונות. אם יש לכם כזה בבית, או לסבא וסבתא – הגיע הזמן להיפרד ממנו או להניח במקום בלתי נגיש לקטנטנים שלנו.

 

לנטנה ססגונית – אחד השיחים המוכרים ביותר בישראל, ומפתיע עד כמה הוא מסוכן! הפרחים שלו מרהיבים ביופיים, קטנטנים והפירות שלו רעילים מאוד כשהם בגוון ירוק.

 

פלומריה ריחנית– הפרח של הוואי, כזה ששמים באוזן ומטיילים איתו כאילו שאנחנו על חוף לבן – עלול להיות מסוכן מאוד! הפלומריה קרובה מבחינה בוטאנית להרדוף הנחלים וכמוהו מכילה שרף חלבי רעיל מאוד!

 

לוף ארץ ישראלי – צמח רעיל, שעלול לגרום להקאות ואף יותר מזה. הרעל נמצא בפקעות, ובימי קדם השתמשו בו כדי לבצע הפלות.

 

דטורה– אחד הצמחים היפים שיש בארץ, עם פרחים לבנים גדולים מאוד דמויי משפך ופירות עגולים וקוצניים. נקרא גם ” עשב השטן “. הוא עלול לגרום לתופעות מסוכנות כמו חום גבוה, יובש בפה, הזיות, פרכוסים, בעיות בנשימה ובלי טיפול מהיר יכול להוביל גם למוות.

 

רוש עקוד רב שנתי – צמח גבוה המתייבש בקיץ , ומוציא ריח לא נעים. הרעל מרוכז בפרי ובקנה השורש. הוא גדל בחצרות בתים, וכמעט בכל מקום לא מטופח בארץ ( בעיקר במרכז צפון ישראל ) והוא נמצא בדרגה הגבוהה ביותר להרעלה.

 

סולנום זיתני– הגבעולים ועלי הכותרת שלו מכוסים פרווה דקיקה שגורמת לו להיראות כמו פרפר. הפרחים שלו סגולים עם מרכז צהוב, והוא עלול לגרום למוות – על כל חלקיו.

 

דורבנית סגולה– עם פרחים בצבע סגול וצורה מיוחדת הדורבנית מרהיבה ביופייה. עלול לגרום לגירויי אם באים איתו במגע ובמקרה של אכילה, יכול להוביל להרעלה.

 

אקוניטון (ברדס הנזיר) – צמח נוי המגיע לגובה של 1.5 מטר עם אשכולות פרחים סגולים. החומר שבאקוניטון נספג בקלות דרך מגע ולא רק באכילה והוא מסוכן מאוד ועלול לגרום למוות.

 

חד מאבק יפה  – עץ קטן ויפה שלא זקוק לטיפול כדי לצמוח – רעיל במיוחד.

 

רוביניה בת השיטה – עץ נוי שגדל בגינות ובפארקים, כל החלקים של העץ רעילים והעץ נחשב למסוכן מאוד.

 

אחירותם החורש – פורח בשטחים פתוחים והפרחים שלו צהובים, ומסוכנים! החומרים הרעילים שלו יכולים לגרום לחולשה, שינויים בדופק הלב, ירידה בלחץ דם קוצר נשימה ולעיתים גם לחנק

 

אצבעונית ארגמנית – רעילה מאוד, ויכולה להשפיע על שריר הלב.

 

 

הרחיקו צמחים מילדים קטנים. למדו את ילדכם כי אין להכניס לפה צמחים לא מוכרים.

• חלקים שונים של צמחים עלולים להיות רעילים.

• התקשרו למכון הארצי למידע בהרעלות 04-7771900 לפני טיפול בילד שאכל צמח לא מוכר ומלאו אחר הוראותיהם. אין לגרום לילד להקיא ללא עצה מפורשת של רופא

 

לרשימת הצמחים המלאה של ארגון בטרם

קטגוריות:
פינת התכל'ס